دبیرخانه دائمی طرح دانش آموزی «با کیمیا»

تلفن دفتر روابط عمومی تهران: 66515514 / info@bakimia.ir

خبر و رسانه

۲۲ راهکار کاهش مصرف بنزین در خودروها
۲۲ راهکار کاهش مصرف بنزین در خودروها

۱- از تنظیم بودن موتور خودرو اطمینان حاصل کنید، خودروهایی که موتور آنها تنظیم است ۵ درصد کمتر از سایر اتومبیل ها سوخت مصرف می کنند (معادل نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر).

– استفاده از فیلترهوای استاندارد و تعویض به موقع آن ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد و تا ۵۰ درصد آلودگی هوا را کاهش می دهد.

۲- کمتر از کولر استفاده شود و یا سعی شود که از کولر در مسیرهای سربلایی و پرترافیک استفاده نشود، پیشنهاد می شود از کولر به صورت فاصله های زمانی کوتاه و چرخشی استفاده شود.

– در زمان هایی که هوای بیرون مناسب است از دریچه هوا یا پنجره جهت تهویه هوای خودرو استفاده کنید.

– استفاده از کولر در هنگام ترافیک یا توقف، باعث افزایش مصرف سوخت تا ۱۰ درصد می شود.

۳- باد لاستیک های خودرو را به طور منظم تنظیم کنید، تنظیم باد لاستیک تا سه درصد مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد.

۴- حتی المقدور وزن خودروی خود را با حذف تجهیزات جانبی غیر ضروری کاهش دهید.

۵- زمان تردد خود را مدیریت کنید: از انتخاب زمان های اوج ترافیک برای استفاده از خودرو اجتناب کنید.

۶- مسیرهایی که خودرو در زمان طی آن نیاز به توقف کمتری دارد (همچون بزرگراه ها و جاده های کمربندی) را انتخاب کنید.

۷- اصول رانندگی و سرعت مجاز را رعایت کنید.

۸- از کارکرد صحیح ترموستات مطمئن شوید زیرا خودرویی که ترموستات آن صحیح کار نمی کند ۲ درصد بیشتر از خودرویی که ترومستات آن درست کار می کند، سوخت مصرف می کند.

۹- از ترمزهای ناگهانی و از حرکت پرگاز در زمان شروع حرکت اجتناب کنید. خودرویی که به آهستگی شتاب می گیرد یا از شتاب خود می کاهد ۲۰ درصد کمتر از خودرویی که به سرعت شتاب خود را کاهش یا افزایش می دهد سوخت مصرف می کند.

۱۰- از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید: در بعضی از موارد بهینه عمل کردن در زمینه استفاده از یک وسیله، عدم استفاده از آن است. شاید بهتر باشد در ماقعی که می توان از وساط نقلیه عمومی استفاده کرد. از خودرو خود استفاده نکنیم یا مسیرهای پر ترافیک را با دوچرخه یا پیاده طی کنیم.

– میزان سوخت مصرفی به ازای هر کیلومتر در خودرو شخصی هشت برابر اتوبوس است.

۱۱- از سرعت مناسب استفاده کنید: در بیشتر خودروها بهترین سرعت اقتصادی به لحاظ مصرف سوخت ۸۵ تا ۹۰ کیلومتر است. در صورت رانندگی با سرعت بالا به عنوان مثال به جای ۱۱۰ کیلومتر در ساعت با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت برانید و به میزان ۲۵ درصد (معادل ۲/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.

۱۲- نقشه حرکت را به همراه داشته باشید.

– برای جلوگیری از اشتباه در تعیین مسیر، نقشه راه را همراه داشته باشید. بررسی ها نشان می دهد کاستن از میزان اشتباهات در تعیین مسیر ۵ تا ۱۰ درصد سوخت اضافی را به خودرو تحمیل می کند.

۱۳- ۱۲۰ ثانیه روشن ماندن خودرو بدون حرکت، سوخت بیشتری نسبت به خاموش و روشن کردن مجدد آن مصرف می کند.

۱۴- سرعت زیاد و ترمزهای پیاپی، مصرف سوخت را تا حداقل ملاحظه ای افزایش می دهد.

۱۵- با پرهیز از حرکت شتابان، به طور یکنواخت در بین خطوط رانندگی کنید.

۱۶- اگر به نرمی و همراه با جریان عمومی ترافیک برانید به میزان ۱۵ – ۱۰/۶ درصد) (معادل ۱/۷ – ۱/۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) در مصرف سوخت صرفه جویی می کنید.

۱۷- مصرف سوخت خودروهای دیزل سبک ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از خودروهای بنزین سوز است.

۱۸- خودروی مناسب با مصرف سوخت کمتر انتخاب کنید

۱۹- برای جلوگیری از سفرهای غیر ضروری خودروها تا حد امکان کارهای خود را از طریق پست، تلفن، دورنگار و سایر وسایل ارتباطی انجام دهید.

۲۰- در سفرها از حمل بار اضافی خودداری کنید. حمل بار اضافی سبب استهلاک خودرو و افزایش مصرف سوخت می شود.

۲۱- استفاده از باربند استاندارد در مقایسه با باربند غیر استاندار موجب ۶ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

– باربند وسیله ای است که برای حمل بار بر روی سقف اتومبیل های مختلف طراحی می شود، باربند چنانچه استاندارد باشد علاوه بر آسایش سرنشینان خودرو باعث ایمنی بار در برابر سقوط، سرقت و خیس شدن می شود و به دلیل طراحی آیرودینامیک، در هنگام حرکت همچون یک بادشکن عمل کرده و مانع از کاهش سرعت یا افزایش مصرف سوخت خودرو می شود.

۲۲- استفاده از سیستم ردیابی در خودروها

مجهز کردن خودروها به سیستم GPS موجب می شود که با تعیین موقعیت بر روی صفحه نمایش و تبادل اطلاعات با مرکز مدیریت ترافیک، مسیر بهینه به رانندگی معرفی شود.اطلاع رسانی مناسب به راننده در جهت تعیین مسیر مناسب، موجب کاهش زمان سفر و کاهش مصرف سوخت و آلودگی می شود.

غروب سوخت های فسیلی
غروب سوخت های فسیلی

در چند سال گذشته تهدیدات بی شماری جامعه بشری را تهدید کرده اند؛ تهدیداتی با عوامل انسانی و غیرانسانی که هرکدام می تواند روزی نسل بشر را نابود کند. در این میان، برخی از این تهدیدات ناشی از رفتار نابخردانه بشر با کره زمین است. یکی از این تهدیدات،
آلودگی بیش از حد کره زمین است که هر روز خبرهای بدی از عواقب ناشی از آن به گوش می رسد.

این آلودگی علاوه بر تاثیرات منفی که بر سلامت انسان و دیگر موجودات زنده کره زمین می گذارد،بتدریج باعث گرم تر شدن کره زمین می شود که این مسئله در طولانی مدت باعث نابودی زمین می شود. دلیل اصلی این آلودگی بیش از حد، استفاده بسیار زیاد بشر از سوخت های فسیلی ست که البته نمی توان او را به خاطر چنین عملی سرزنش کرد،
چون شیوه زندگی بشر در طول قرن ها به گونه ای شکل یافته که بدون وجود انرژی نمی تواند به فعالیت هایش ادامه دهد و در حال حاضر بهترین و کم هزینه ترین منبع برای تولید انرژی، سوخت فسیلی ست.

اما در آینده ای نزدیک عواقب منفی ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی به جایی خواهد رسید که دیگر استفاده از این منبع انرژی حتی اگر هیچ هزینه ای در پی نداشته باشد در حکم شلیک تیر خلاص به کالبد جامعه انسانی خواهد بود. محققان از چند دهه پیش، این مسئله را به وضوح می دیدند و به همین خاطر راهکارهای متعددی برای نجات زمین ارائه داده اند که عملی ترین آنها، استفاده از منابع جدید انرژی یا به تعبیری انرژی های نو است.

مسئله مهمی که در اینجا باید بدان اشاره شود، این است که منظور از جدیدبودن انرژی، به نوعی جدیدبودن نحوه استفاده از آنهاست، چون منابعی مانند خورشید، باد و… از آغاز پیدایش انسان با او بوده اند، منتها در تمام نسل های انسانی، این انسان قرن بیستم بود که متوجه شد می تواند از آنها در سطح وسیعی برای تولید انرژی استفاده کند.در بررسی این منابع جدید می توان براحتی دریافت که در میان تمام این منابع، فقط چند منبع محدود هستند که با توجه به اقتصادی بودنشان می توانند جایگزین سوخت های فسیلی شوند.به همین خاطر دولت های بسیار زیادی در سراسر دنیا با حمایت از طرح های تحقیقاتی که به مسئله انرژی های نو می پردازند، درصدد دستیابی به منبع مطمئنی از انرژی هستند.

در این بین، کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و وجود منابع سرشار نفت و گاز که روزی مسلما به پایان خواهند رسید، نمی تواند آینده انرژی ایران را تامین کند.امروزه در جهان از چند منبع جدید سوخت برای تولید انرژی استفاده می شود که اقتصادی بودن و به صرفه بودن آنها، بارزترین ویژگی آنها به شمار می رود. هرچند استفاده از این منابع انرژی آنچنان که انتظار می رود گسترش نیافته است، اما این منابع بالاخره روزی جایگزین نفت خواهند شد. در اینجا با برخی از این منابع و نحوه استفاده از آنها در ایران آشنا می شویم:

۱- انرژی خورشیدی:

خورشید از دیرباز در میان جوامع بشری از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار بوده است، به گونه ای که حتی برخی از جوامع آن را مقدس دانسته و پیدایش و ادامه حیات را از او می دانستند.

هرچند نمی توان به صراحت در این مورد اظهارنظر کرد، اما می توان با اطمینان گفت که ادامه حیات در زمین و اگر وجود داشته باشد در کرات دیگر، بستگی به تابش مداوم خورشید دارد. با این حال از خورشید هم می توان برای تولید انرژی استفاده کرد. اولین استفاده های مدرن از انرژی خورشیدی در دنیا به دهه ۱۸۹۰ میلادی در آمریکا بازمی گردد.

در این سالها مردم آبگرمکن هایی را روی سقف خانه نصب می کردند که در طول روز با تابش نور آفتاب بر آن، گرم می شد. با این کار مردم در مصرف ذغال و گاز طبیعی صرفه جویی می کردند. استفاده از این آبگرمکن ها در حال حاضر هم طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر دنیا دارد، اما عمده ترین استفاده از انرژی خورشید، تولید برق از آن است.
برای این کار چند روش وجود دارد؛ یکی از آنها نیروگاه حرارت خورشیدی ست. اساس کار این نیروگاه بر آینه های بسیار خمیده ای که به نام طشتک سهمی شکل معروف هستند، قرار دارد. این آینه ها نور خورشید را روی لوله ای که به طرف نقطه مرکزی در بالای خمیدگی آینه ادامه می یابد، متمرکز می کنند. آینه، نور خورشید را روی لوله متمرکز کرده و آن را آنقدر گرم می کند که می تواند باعث جوشش آب به صورت بخار شود.

این بخار می تواند توربین ها را به حرکت درآورده و باعث تولید برق شود. بزرگترین مشکل و ایراد وارده بر این نیروگاه ها این است که آنها فقط در روزهای آفتابی می توانند فعالیت کنند
و در شب ها و روزهای ابری عملا کارایی ندارند. نوع دیگری از نیروگاه های خورشیدی برای تولید برق، نیروگاه برج مرکزی ست. روش کار این نوع نیروگاه ها اینگونه است که روی نوک برج آنها تعداد بسیار زیادی آینه تعبیه می شود. این آینه ها متحرک بوده و در تمام روز در جهت تابش نور خورشید تغییر وضعیت می دهند تا نور خورشید مستقیما بر سطح آنها بتابد.

تابش خورشید بر این آینه ها باعث گرم شدن ماده سیالی که در مرکز آینه قرار دارد می شود که این ماده سیال می تواند باعث جوشش آب و گردش توربین و تولید برق شود. اما جدیدترین و پیشرفته ترین روش تولید برق از انرژی خورشید، استفاده از سلول های خورشیدی ست. این سلول ها را همچنین سلول های فتوولتائیک هم می گویند.

در این سلول ها به روش های شیمیایی خاصی نور خورشید به برق تبدیل می شود. از این انرژی می توان استفاده های فراوانی برد، اما یکی از عملی ترین آنها، استفاده از صفحات خورشیدی (سلول های فتوولتائیک) در فضاپیماهاست. در ایران هم تحقیقاتی در مورد استفاده از انرژی خورشیدی انجام گرفته است.

طرح نیروگاه خورشیدی ۲۵۰ کیلوواتی شیراز که از نوع نیروگاه های حرارتی ست، از اولین طرح های مربوط در این زمینه به شمار می رود. این نیروگاه، ۲۵۰ کیلووات ظرفیت تولید دارد و ساخت آن از سال ۱۳۷۴ توسط دانشگاه شیراز شروع شد. استفاده از سلول های فتوولتائیک هم در چند سال گذشته در ایران در دستور کار قرار گرفته است. در همین زمینه در سال ۱۳۸۱ طرحی با عنوان نصب پایه های خورشیدی در ادارات برق منطقه ای استان ها آغاز شد که تابه حال این طرح در اداره برق زنجان، توزیع زنجان، اداره برق قزوین و همچنین اداره برق آذربایجان به مرحله اجرا درآمده است.

۲- انرژی باد:

انرژی باد هم همانند خورشید از آغاز تاریخ، همراه بشر بوده است. البته باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که باد هم همانند تمام موجودات و پدیده های کره زمین، هستی خود را از خورشید دارد. در مورد باد باید گفت که تابش خورشید باعث گرم تر شدن هوای بالای مناطق خشکی زمین می شود. این منطقه هوای گرم جای خود را به هوایی که روی مناطق دریایی قرار دارد، می دهد و این چرخه متناوب باعث ایجاد باد می شود.

بدون شک یکی از اولین استفاده های بشر از انرژی باد، اختراع بادبان کشتی ها بوده است. پس از آن، با مطالعه تاریخ مشاهده می کنیم که انسان از باد در آسیاب های بادی برای آسیاب کردن بذرهای خود استفاده کرد. در سال ۱۹۲۰ با استفاده از آسیاب های کوچک برای تولید برق روستاهای کوچک، اولین گام برای تولید برق به وسیله باد برداشته شد.

امروزه مزارع بادی بسیار پیشرفته ای در سراسر جهان وجود دارند که مقادیر بسیار زیادی الکتریسیته تولید می کنند. شیوه کار آنها به زبان ساده اینگونه است:
باد باعث چرخش پره ها می شود. این حرکت پره ها محور یا میله اصلی را می چرخاند و این محور هم یک مولد برق را می چرخاند و بدین ترتیب الکتریسیته تولید می شود.

نکاتی که باعث بیشتر بنزین زدن می شود
نکاتی که باعث بیشتر بنزین زدن می شود
  • راه حل های برای بنزین زدن صحیح

 صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین ترین حدّ قرار دارد بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد.
هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ تر و متراکم تر است. وقتی هوا گرم می شود، بنزین منبسط می گردد. بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد.
در صنعت نفت، گرانش معیّن و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می کند.

هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می کند. امّا جایگاه های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ هایشان نیستند.

وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید می بینید دارای سه درجه است:
کُند، متوسط و تند.
در حالت کُند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می شود به حدّاقلّ می رسانید. همه ی شیلنگ ها دارای محلّ بازگشت بخار هستند.
اگر سریع بنزین بزنید، مایع دیگری که وارد مخزن بنزین شما شده بخار می شود. این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می شود به طوری که وقتی شما بنزین می زنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می دهد بنزین نزده اید.

یکی از مهم ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید.
دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می کند. بنزین به مراتب سریع تر از آنچه که تصوّر می کنید تبخیر می‌شود.
مخازن ذخیره ی بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و جوّ عمل می کند تا تبخیر را به حدّاقل برساند. برخلاف جایگاه های بنزین، اینجا که من کار می کنم، هر تانکری که ما بارگیری می کنیم دارای دستگاه جبران حرارت است تا هر گالن عملاً به میزان یک گالن باشد.

نکته دیگری که باید یادآوری کنم این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن موقع بنزین نزنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته نشین می شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.

ایران امسال به باشگاه صادرکنندگان پایدار فرآورده‎های نفتی پیوست
ایران امسال به باشگاه صادرکنندگان پایدار فرآورده‎های نفتی پیوست

ایران در ١٠ ماه نخست امسال به طور میانگین روزانه ۴۵٠ هزار بشکه فرآورده نفتی صادر کرد؛ درحالی که در سال ٩٢ وارد کننده فرآورده‎های نفتی بود.

 عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پنل نفتی کنفرانس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اقتصاد مقاومتی گفت: صادرات فرآورده‎های نفتی در سه ماه تابستان امسال روزانه ۶٠٠ هزار بشکه بوده است و قرار است سال آینده صادرات فرآورده به ٨٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

وی امضای تفاهم‎نامه‎ها و توافق‎ها با شرکت‎های بین المللی برای اجرای پروژه‎های پالایشی، صادرات انواع فرآورده های نفتی، تامین کاتالیست و تسهیل گشایش نقل و انتقال پول برای تامین مالی و افتتاح پروژه‎ها را از اصلی ترین دستاوردهای برجام عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این‎که طبق قانون باید میزان مازوت تولید پالایشگاه‎ها به کمتر از ١٠ درصد برسد افزود: در این زمینه نیازمند ١۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم که سه میلیارد دلار آن در قالب توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان انجام شده است.

کاظمی تاکید کرد: باید برای اطلاع رسانی شفاف و مطلع کردن مردم از دستاوردهای دولت تلاش کرد.

وی مشکلاتی مانند نقل و انتقال پول و کالا و خرید کالا به چند برابر قیمت اصلی را از موارد گریبان گیر این شرکت در دوران تحریم عنوان کرد و افزود: برخی می‎گویند مدیران دولتی چه می‎کنند، درحالی که جابجایی پول در دوران تحریم ریسک که نه در حد قمار بود.

وی با اشاره به پیشرفت کارها در پسابرجام، ادامه داد: امروز با توسعه صادرات فرآورده های نفتی جلوگیری از خام فروشی نیز به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته معاون وزیر نفت، با برنامه های اصلاحی در پالایشگاه‎ها استانداردهای ما به استانداردهای جدید دنیا نزدیک شده است.

کاظمی با اشاره به این‎که امروز به واسطه توسعه گازرسانی در کشور و توزیع بنزین یورو ۴ در کلانشهرها، آلودگی هوا تا حدود زیادی کنترل شده است، افزود: اگر این اقدام‎ها انجام نمی شد، مردم مجبور بودند در تونلی از دود نفس بکشند.

وی در این حال بر ضرورت توسعه سامانه حمل و نقل ریلی به منظور کاهش بیشتر آلاینده‎ها در کشور تاکید کرد.

جایگاه‎داران از اجرای طرح برندینگ منتفع می‎شوند
جایگاه‎داران از اجرای طرح برندینگ منتفع می‎شوند

وزیر نفت گفت:
برندسازی برای جایگاه‎های عرضه سوخت موجود اجباری نیست اما کاملا به نفع جایگاه‎داران است که تحت نظارت یک شرکت نشان‌دار فعالیت کنند.

به گزارش دبیرخانه دائمی دانش آموزی «با کیمیا»
مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، صبح امروز (دوشنبه ۱۶ اسفند) در گردهمایی مدیریت توزیع سوخت و تبیین سیاست‎های راهبردی با تشریح ابعاد مختلف طرح برندینگ تاکید کرد:

مالکیت جایگاه هیچ ارتباطی به شرکت برند ندارد بلکه اینگونه است که هر جایگاه مالک خصوصی دارد اما تحت مدیریت، هماهنگی و نظارت یک شرکت فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه دستورعمل واحد مقررات ایمنی برای جایگاه‎های عرضه سوخت کشور طراحی شده است که ظرف مدت یک ماه به تایید دولت خواهد رسید، افزود:
طبق این مقررات همه جایگاه‎ها باید مسئول واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‎اس‎یی) مسئول کیفی و آزمایشگاه طرف قرارداد داشته باشند.

وزیر نفت اظهار کرد:

با این وصف آیا بهتر نیست به جای اینکه هر جایگاه به صورت انفرادی با کامیونداران، آزمایشگاه و … قرارداد ببندد، چند جایگاه به صورت یکجا با یک شرکت برند به منظور اجرای فعالیتهای این چنینی طرف باشند؟

زنگنه با بیان این‌که هیچ کشوری نیست که دولت آن با چند هزار جایگاه دار حقیقی طرف باشد، گفت:
اگر برندسازی اجرا شود ما به جای چند هزار جایگاه با ۵۰ یا ۷۰ شرکت برند طرف خواهیم بود؛ این در حالیست که شرکتهای صاحب صلاحیت نیز با یکدیگر رقابت خواهند کرد و خدمات مناسب تری ارائه خواهند داد.

وی با تاکید بر این‌که برندسازی برای جایگاه های موجود اجباری نیست،
یادآوری کرد: از هم اکنون مجوز احداث جایگاه سوخت به اشخاص حقیقی داده نمی شود و مجوزها به اشخاص حقوقی اعطا خواهد شد.

وزیر نفت همچنین بر جلوگیری از انحصار در جریان برندسازی تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری و مقابله با ایجاد انحصار هر شرکت صاحب صلاحیت (برند) نباید از یک تعدادی کمتر و یک تعدادی بیشتر نازل داشته باشد.

به گفته زنگنه، شرکت‌های برند در نظام توزیع سوخت خارجی نیستند و تعدادی که در حال حاضر به تایید شرکت ملی پخش رسیده‎اند شرکت‌های ۱۰۰ درصد ایرانی هستند.

وی ضمن تشکر از خدمات همکاران در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: بهترین سیستم اطلاع رسانی توزیع و مصرف فرآورده در این شرکت وجود دارد.

وزیر نفت افزود: دقیق ترین آمار مصرف از انبارها تا جایگاه‎ها از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه می شود و این شرکت در زمینه این سیستم پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

ضرورت اصلاح ساختار شرکت ملی پخش متناسب با مسئولیت

زنگنه همچنین گفت: هم اکنون ساختار این شرکت متناسب با مسئولیت های جدید خود باید بازنگری شود و همکاران این شرکت باید جایگاه خود را درک کنند.

وی افزود: به دلیل کاهش مصرف بحث فرآورده هایی نظیر ال.پی.چی، نفت سفید و گازوئیل، از هم اکنون به بعد شرکت ملی پخش نیروی یدی کمتر و قدرت فکری بیشتری می طلبد.

وزیر نفت تصریح کرد: از اواخر سال ۹۶ مصرف سوخت حرارتی نظیر ال پی جی و گازوئیل نخواهیم داشت و این در حالی‎ است که مصرف نفت سفید در کشور هم تمام شده است.

به گفته زنگنه،
در حالی که ۹۰ درصد خانوارهای کشور از گاز طبیعی استفاده می کنند، مصارف فرآورده نفتی در کشور بسیار کاهش خواهد یافت همچنین مصرف نفت کوره نیز روز به روز کاهش می یابد بنابراین سه فرآورده بنزین، نفت گاز برای حمل و نقل و بخش کشاورزی و سوخت هواپیما در دستور کار شرکت ملی پخش باقی خواهد ماند که بر این اساس بهتر است ساختار شرکت ملی پخش بازنگری شود اما این به معنی نگرانی همکاران بابت از دست رفتن شغل نخواهد بود بلکه ما باید به فکر ایجاد شغل در زمینه های جدید باشیم.

وی همچنین بر اجرای برخی طرح‌ها در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد و افزود: طرح پیمایش بسیار مفید بود که باید تکمیل شود.

وزیر نفت بر ایجاد جایگاه های تک تلمبه ها در شهرهای کشور نیز تاکید کرد و گفت: معتقدم برای ارائه نفت گاز (گازوئیل) حتی برای چاه‎های کشاورزی نیز باید از سامانه سوخت و کارت هوشمند سوخت استفاده شود.

ارتباط بین کیفیت بنزین و آلودگی هوای تهران چیست؟
ارتباط بین کیفیت بنزین و آلودگی هوای تهران چیست؟

آلاینده های ناشی از بنزین به دو صورت وارد هوا می شوند، تبخیر از باک و انتشار از اگزوز خودرو.

بنزین های تولید شده دارای غلظت های مختلف گوگرد می باشند. یکی از مشخصه های اصلی بنزین پاک کاهش این پارامتر در بنزین می باشد.

ترکیب اصلی سوخت بنزین را هیدروکربن های مختلفی که از تقطیر جزء به جزء نفت خام بدست می آیند، تشکیل می دهد. هیدروکربن ها خواص و ویژگی های مختلفی دارند. بنزن جزء مواد درجه اول سرطان زا می باشد و تنفس دراز مدت آن موجب سرطان خون می شود لذا حد استاندارد آن را در بنزین ۱ در صد حجمی تعیین شده است.

پارامتر دیگر تأثیر گذار در آلودگی هوا عدد اکتان می باشد عدد اکتان معیار آرام سوزی بنزین و تولید انرژی برای کارکرد بهتر موتور می باشد. هرچه عدد اکتان یک بنزین بالاتر باشد احتراق مناسب تری اتفاق می افتد و به موتور ضربه کمتری وارد می شود. در واقع بنزین پاک بنزینی است که عدد اکتان آن حداقل ۹۱ باشد، که رعایت این حد از استاندارد باعث مصرف سوخت کمتر، توان موتور بالاتر و در نتیجه تولید آلودگی کمتر خواهد شد.

اکسیژن نیز از جمله ترکیباتی است که برای احتراق بهتر به بنزین اضافه می گردد. لذا بنزینی پاکتر است که حداقل ۷/۲ درصد آن اکسیژن باشد. رعایت این حداقل استاندارد باعث افزایش عدد اکتان و کاهش آلاینده هایی چون منواکسیدکربن و ترکیبات تشکیل دهنده ازن می شود.

  • لازم بذکر است سال‌ها ترکیبات سربی برای افزایش عدد اکتان سوخت و ایجاد کارکرد بهتر موتور، به بنزین اضافه می‌شد. وجود این ماده در بنزین از دو نظر اشکال ایجاد می‌نمود، اول اینکه برای سلامتی انسان خصوصاً اطفال و زنان باردار مضر است (باعث بروز عقب‌ماندگی ذهنی در اطفال می شود). لذا در حال حاضر بنزین تولیدی داخل کشور عاری از سرب می باشد که تأثیر عمده بنزین بدون سرب در بهبود عملکرد و افزایش عمر موتور بوده و مانع از خوردگی موتور می‌گردد
اولین مسابقه کانال تلگرام با کیمیا برگزار شد
اولین مسابقه کانال تلگرام با کیمیا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی با کیمیا، « مسابقه عکس شماره ۱ با کیمیا » با مشارکت فعالانه دانش آموزان عضو خانواده بزرگ طرح با کیمیا در کانال تلگرام با کیمیا برگزار شد.

در این مسابقه دانش آموزان می بایست با کارت های صدآفرینی که از معلم محترم خود دریافت کرده بودند «عکس یادگاری» گرفته و برای تلگرام با کیمیا ارسال می کردند. این کارت ها به صورت رایگان با محتوای آموزشی، ترویجی در طرح های مختلف در مدارس منتخب شهر تهران توزیع گردیده است.

آخرین مهلت ارسال تصاویر جهت شرکت در مسابقه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۵ مقرر گردیده بود که با توجه به استقبال دانش آموزان تا ۹ اسفند ماه ۱۳۹۵ تمدید گردید.

اسامی ۱۰ نفر دانش آموز برگزیده مسابقه عکس شماره ۱ که با قرعه کشی از بین کاندیدا ها انتخاب شده اند به شرح زیر است.

نفرات برگزیده
مسابقه عکس شماره

آرین شاه حسینی
مدرسه شاهد احمدی روشن

 آرمیتا وصالی
مدرسه هیربد

نوید اسدی
مدرسه نوبری آشتیانی

نازنین زهرا حسینی فشمی
مدرسه شهدای منطقه ۵

 ایمان زمانی
مدرسه جواد الائمه

آنیسا کابلی
مدرسه شهدای صادقیه

پویان فروغی
مدرسه شهید فکوری

پارمیدا سلطانی
مدرسه آزادی

آرتین خدارحمی
مدرسه هدف جو

شایان هاشمیان راد
مدرسه نوبری آشتیانی

باکیمیا-اعلام نتایج مسابقه عکس شماره-۱

ضمن تقدیر از تمامی شرکت کنندگان، اولیاء و معلمین ارجمند به اطلاع می رساند:

چنانچه جزء برندگان این مسابقه نبوده اید، به هیچ عنوان ناراحت نباشید و بدانید تصویر ارسالی شما نیز بسیار زیبا بوده است و بدلیل اینکه “کیمیا” می بایست از بین نزدیک به ۴٠٠ عکس ارسالی ٩٠ کاندید و از بین کاندیداها ١٠ برنده را انتخاب کند ، به همین خاطر نمی توانست همگی شرکت کنندگان را به عنوان برنده و منتخب معرفی نماید و با توجه به اینکه همه عکسها تقریباً در یک سطح و شبیه به هم بودند، تنها راه برای انتخاب برگزیده ها “قرعه کشی بین تمامی کاندیداها” بود که پس از قرعه کشی نفرات برگزیده مشخص و معرفی گردیدند.

پس بجای دلخوری از همین الان خودتان را آماده شرکت در چالش ها و مسابقات بعدی کانال باکیمیا کنید

یقین دارم برنده مسابقه بعدی”شما” هستید…

با احترام فراوان
دوستدار شما – کیمیا

راه های کاهش مصرف بنزین
راه های کاهش مصرف بنزین

 

 

 

 

 

  • توصیه ۱
    مرتب چیدن بار:
    بار روی باربند را از کوچک به بزرگ چیده و روی آنرا بپوشانید تا کمترین مقاومت را در مقابل فشار باد ایجاد کند.
  • توصیه ۲
    از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنیم:
    سفرهای غیر ضروری خودروها موجب آلودگی هوا و افزایش مصزف سوخت میشود.بسیاری از امور را میتوان از طریق پست ،تلفن،دورنگار ،اینترنت وسایر وسایل ارتباطی انجام داد.
  • توصیه ۳
    برای مسیرهای کوتاه از خودرو استفاده نکنیم:
    مسیرهای کوتاه را میتوانیم با دوچرخه طی کنیم. این کار باعث سلامت جسم کاهش الودگی هوا و صرفه جوی در مصرف سوخت خواهد شد.
  • توصیه ۴
    در سفرها از حمل بار اضافی خودداری کنیم:
    در سفرها از همراه بردن وسال غیر ضروری خودداری کنیم .حمل بار اضافی باعث استهلاک خودرو و افزایش مصرف سوخت میشود.
  • توصیه۵
    بنزین سرمایه ملی:
    آیا لازم است باک بنزین را تا این حد پر کنیم؟
    سرریز بنزین،افزون بر آنکه اتلاف سرمایه  های ملی است،موجب آلودگی هوا نیز خواهد شد.
  • توصیه ۶
    هوای تمیزتر،مصرف سوخت کمتر،باوسیله نقلیه عمومی:
    بااستفاده از وسایل نقلیه عمومی علاوه بر کاهش هزینه های شخصی و صرفه جویی در مصرف سوخت به بهبود ترافیک و پاکیزگی هوای شهر کمک خواهیم کرد.
  • توصیه۷
    تنظیم باد چرخها: کاهش مصرف سوخت افزایش عمر لاستیک:
    عدم رعایت فشار استاندارد باد لاستیکها موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر لاستیک ها میشود.
  • توصیه ۸
    تنظیم بموقع موتور:کاهش مصرف سوخت،پاکیزگی هوا:
    با تنظیم بموقع موتورمیتوانیم بیش از ۵۰ درصد گازهای آلاینده خروجی از اگزوز را کاهش داده و در حدود۱۵ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کنیم.
  • توصیه ۹
    از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو استفاده کنیم:
    از ساسات فقط برای روشن کردن خودرودر هوای سرد استفاده کنیم و پس از روشن شدن خودرو آن را به حالت اولیه برگردانیم.رعایت نکردن این امر باعث افزایش آلودگی هوا و مصرف بیهوده سوخت خواهد شد
  • توصیه ۱۰
    سیاه شدن مبنای تعویض روغن نیست:
    روغن موتور دارای مواد افزودنی پاک کننده ای است که از رسوب گذاری در قسمتهای مختلف جلوگیری کرده و ناخالصی ها را بصورت معلق درون خود نگه می دارد مبنای تعویض روغن موتور تغییرات ظاهری نیست بلکه کیلومتر کارکرد استاندارد آن است.
  • توصیه ۱۱
    تعویض زود هنگام روغن موتور:
    اتلاف سرمایه ملی هدر دادن وقت و هزینه شخصی در کشور ما بدلیل تعویض زود هنگام روغن موتور سالانه میلیونها لیتر روغن تولیدی هدر میرود با رعایت کارکرد استاندارد روغن موتور میتوانیم علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه شخصی از هدر رفتن میلیاردها تومان سرمایه ملی جلوگیری کنیم.
  • توصیه ۱۲
    باز کردن ترموستات خودرو: افزایش آلودگی هوا افزایش مصرف سوخت:
    باز کردن ترموستات خودرو حتی در تابستان نیز کار اشتباهی است چرا که بدون ترموستات موتور خودرو به درجه حرارت لازم نمی رسد و بدین ترتیب سوختن ناقص انجام یافته ، مصرف بنزین و الودگی هوا افزایش میابد.
  • توصیه ۱۳
    درجا کار کردن روش مناسبی برای گرم کردن موتور نیست:
    برای گرم کردن خودرو بجای درجا کار کردن و گاز دادن بیمورد چند کیلومتر اول را به آهستگی و در دنده پایین برانیم . با این کار موتور خودرو سریعتر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت همچنین سیستم انتقال دهنده نیرو مانند جعبه دنده و دیفرانسیل نیز هماهنگ با موتور گرم می شود.
  • توصیه ۱۴
    فیلتر هوا را بموقع تعویض نماییم:
    استفاده از فیلتر هوای استاندارد و تعویض به هنگام آن تاثیر قابل توجهی در افزایش توان موتور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از نشر گازهای آلاینده خروجی از اگزوز دارد.
  • توصیه ۱۵
    به هنگام توقف، خودرو را خاموش کنیم:
    با خاموش کردن اتومبیل خویش در توقفگاهها از آلودگی هوا و اتلاف سوخت جلوگیری کنیم.
  • توصیه ۱۶
    تردد غیر ضروری خودروهای تک سر نشین:
    ترافیک سنگین ، افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت برای رسیدن به مقصدهای مشترک با چند همسفر، می توانیم از یک خودرو استفاده کنیم.
  • توصیه ۱۷
    هرچه سرعت بیش ، مصرف بیشتر:
    سرعت بهینه برای بیشتر خودروها به لحاظ مصرف سوخت در دنده ۴ حداکثر ۸۰ کیلومتر  در ساعت میباشد با افزایش سرعت ، مصرف سوخت بطور تصاعدی بالا مرود.بطوری که در سرعت ۱۲۵ کیلو متر در ساعت مصرف سوخت تقریبا دو برابر می شود.
  • توصیه ۱۸
    تنظیم سرعت خودرو با سرعت خودرو با سرعت ترافیک:
    کاهش مصرف سوخت ، بهبود ترافیک جلوگیری از استهلاک سرعت زیاد و ترمزهای پیاپی ،مصرف سوخت را تا حدود ۵۰ درصد افزایش میدهد سعی کنیم با پرهیز از حرکت شتابان بطور یکنواخت و در بین خطوط رانندگی کنیم.
  • توصیه ۱۹
    برنامه ریزی برای سفرهای درون شهری :
    صرفه جویی در وقت و هزینه شخصی ، کاهش ترافیک و آلودگی هوا قبل از حرکت کارهای خود را مشخص و ردیف کنیم با انتخاب مسیرهای کوتاه و کم ترافیک می توان علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه شخصی در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کرد.
  • توصیه ۲۰
    در هنگام توقف های طولانی خودرو را خاموش نمائیم:
    با خاموش کردن خودرو در توقفهای طولانی (بیش از دو دقیقه) از افزایش آلودگی هوا و اتلاف سوخت جلوگیری کنیم.
پالایش و پخش ۲۵ ساله شد
پالایش و پخش ۲۵ ساله شد

پالایش و پخش صنعتی که حدود یک قرن از پیدایش آن با کشف نفت در ایران می‌گذرد؛  می‌گویند بخش پایین‌دستی نفت است ؛ اما با وجود پایین‌‌دستی یا بالادستی بودن آن ، باید عنوان مهمترین و حیاتی‌ترین بخش صنعت نفت را به آن لقب داد ؛ چرا که با تولید فرآورده‌های نفتی، مستقیم و بی‌واسطه ترین بخشی است که با مردم سر و کار دارد.

تامین و توزیع انرژی و سوخت مصرفی رگ حیات و ممات یک کشور است، همان‌گونه که در جنگ، پالایشگاه‌ها به عنوان قلب کشور نشانه رفت و به امید نابودی این بخش، فکر پیروزی را بر دشمن شیرین کرد ؛ اما دریغ از شناخت غیرت ایرانی که افسوس و شکست را برایشان در پی داشت.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اسفندماه ۱۳۷۰ بر اساس اصل تفکیک فعالیت‌های بالادستی « اکتشاف و تولید نفت خام و گاز » از پایین‌دستی
« پالایش ، انتقال نفت خام و فرآورده ، صادرات ، واردات و توزیع فرآورده‌های نفتی»
در وزارت نفت تأسیس و فعالیت‎‌های رسمی آن از سال ۱۳۷۱ آغاز شد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت ، راهبری و نظارت بر فعالیت‌های چهار شرکت فرعی و ۹ شرکت پالایشی را برعهده دارد و ماموریت‌های خود را با بهره‌گیری از خدمات ۲۰ هزار نفر نیروی مجرب به انجام می‌رساند.

در حال حاضر، با توجه به نیاز روزافزون کشور به فرآورده‌های نفتی ، این شرکت برنامه مشترک توسعه ، روزآمد کردن و بهبود بخشیدن به پالایشگاه‌ها ” بندرعباس، تهران، اصفهان، تبریز، کرمانشاه و لاوان” و برنامه عظیم ساخت پالایشگاه‌های جدید ” ستاره خلیج فارس، بهمن گنو، آناهیتا ، سیراف و…” را در دست اجرا دارد.

فعالیت‌های شرکت ملی پالایش و پخش، همچنین در چهار بخش عمده دیگر شامل شرکت های ملی مهندسی و ساختمان نفت، پخش فرآورده های نفتی و خطوط لوله و مخابرات نفت و توسعه صنایع پالایش نیز متمرکز است.

 

آلودگی هوا چه بر سر کودکان می آورد؟
آلودگی هوا چه بر سر کودکان می آورد؟

تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا ضمن تشدید عوارض تنفسی و قلبی در مبتلایان به این بیماری ها، یک عامل اصلی در بروز بیماری های تنفسی و قلبی در افراد سالم نیز محسوب می شود.
هر فرد روزانه نزدیک به ۲۲ هزار بار تنفس می کند و تقریباً به ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد.

سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد،
وارد جریان خون می شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می شود.
آلودگی هوا در قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی بیشترین تأثیر را به جا می گذارد و آثار بیماری در بیماران ریوی به صورت حاد و مزمن در درازمدت باقی می ماند.

میوه ها و سبزی تازه، از مواد غذایی بسیار مهم هستند که هنگام تشدید آلودگی هوا باید به مقدار زیاد در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. آنتی اکسیدان های موجود در انواع میوه و سبزی نقش حیاتی در سلامت ریه دارند.

شیر و لبنیات در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش بسیار ضروری است و بهتر است روزانه ۳ تا ۴لیوان شیر و لبنیات در برنامه غذایی گنجانده شود.

آلودگی هوا ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد.
کودکان به دلیل تعداد تنفس بیشتری نسبت به بزرگسالان و همچنین قد کوتاه تر، بیشتر در معرض آلودگی سطحی هوای محیطی قرار می گیرند.

فوق تخصص بیماری های ریه و آسم کودکان اضافه کرد:
کودکان همچنین به دلیل فعالیت جسمانی و سوخت و ساز بیشتر، مستعد ابتلا به بیماری های ریوی و عفونت های ریوی هستند.

انجام فعالیت های بدنی و ورزش به علت افزایش تعداد تنفس، آلودگی بیشتری را وارد سیستم تنفسی و ریه می کند و در نتیجه، عوارض آلودگی هوا در کودکان شدیدتر خواهد بود.
خانواده ها سعی کنند در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می یابد، با مراقبت جدی از کودکان سعی کنند از تردد در محیط های باز، محدوده های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنند و از فعالیت یا بازی کودکان در محیط های باز و پارک ها ممانعت به عمل آورند.