دبیرخانه دائمی طرح دانش آموزی «با کیمیا»

تلفن دفتر روابط عمومی تهران: 66515514 / info@bakimia.ir

خبر و رسانه

نتایج مسابقه عکس شماره ۲ نوروز با کیمیا
نتایج مسابقه عکس شماره ۲ نوروز با کیمیا

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی با کیمیا، « مسابقه عکس شماره ۲ نوروز با کیمیا » با مشارکت فعالانه دانش آموزان عضو خانواده بزرگ طرح با کیمیا در کانال تلگرام با کیمیا برگزار شد.

در این مسابقه دانش آموزان می بایست:

۱- در کنار سفره هفت سین با کارت های صدآفرین « عکس یادگاری » می گرفتند.

۲- تخم مرغ های هفت سین را با طرحی از کیمیا تزیین و عکس می گرفتند.

و تصاویر را برای مدیر کانال می فرستادند.

آخرین مهلت جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۰ مقرر گردیده بود که با توجه به استقبال دانش آموزان تا  دوشنبه ۷ فروردین ماه ۱۳۹۶ تمدید گردید.

به ١٠ عکس که بیشترین قلب را از طرف اعضاء کانال کسب کرده باشند،
به ترتیب رتبه⬅️ “جوائزی متناسب با امتیازهای کسب شده”➡️ تقدیم خواهد شد.
اسامی برگزیدگان به شرح زیر است.

  • نتایج نهایی مسابقه دابسمش« باکیمیا»
    رتبه اول : فاطمه حسن زاده – مدرسه شهدای منطقه ۵ – کلاس سوم
    رتبه دوم : علی درستکار _ مدرسه نوبری آشتیانی  _ کلاس دوم
    رتبه سوم: مینو دولتمند _ مدرسه هیربد _ کلاس پنجم

باکیمیا-نتایج عکس شماره۲

 

ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایران
ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایران

ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایران با یک دست نوشته ساده و سرنوشت ساز در یک تکه کاغذ

در روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ مجلس سنای ایران طرح ملی شدن صنعت نفت را تصویب کرد. ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که ابتدا با امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت مجلس شورای ملی ایران در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به صحن علنی مجلس ارائه و ۲۴ اسفند تصویب شد و سپس با تایید سنا در روز ۲۹ اسفند به قانون مبدل شد.

حسین مکی پیشنهاد معروف ملی شدن صنعت نفت را در یک قطعه کاغذ ۱۰ در ۱۵ سانتیمتر به خط خودش نوشته بود و ۵ نفر اعضای جبهه ملی آن را امضا کردند با این مضمون:

« به نام سعادت ملت ایران و به منظور کمک به تامین صلح جهانی امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می‌ نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره برداری در دست دولت قرار گیرد.»

امضا‌کنندگان دکتر محمد مصدق، دکتر شایگان، دکتر حسن حائری‌زاده، دکتر الهیار صالح و حسین مکی بودند.

نوروز و محیط زیست
نوروز و محیط زیست

ایام پرخیر و برکت نوروز، فرصت مغتنمی برای مهربانی و آشتی با طبیعت و محیط زیست است و در این ایام که طبیعت، طراوت و زیبایی خود را به رخ می کشد، ما نیز باید تلاش کنیم تا هرچه بیشتر با گیاهان و حیوانات مهربانی کرده و قدر منابع ارزشمند خود را بدانیم و آنها را آلوده نکنیم تا خداوند متعال جلوه های بیشتری از لطف و عنایت خود را به ما نشان دهد.

روزهای پایانی سال ۹۵ با همه فراز و فرودهایش از راه رسیده و با فرارسیدن نوروز، زمستان با همه سوز و سرمایش جای خود را به فصل نو و روزهای نو می دهد؛ با تابش اشعه طلایی رنگ خورشید بهاری، سبزه ها از زیر خاک بر روی زمین جوانه ‎زده و رویش دوباره را از سر می گیرند و طبیعت جامه سبز بر تن می نماید. نوروز و بهار دل انگیز از راه می رسند و مردم با شور و شوق فراوان این روز باعظمت را جشن می گیرند.

اما در میان این همه جوش و خروش وصف ناپذیر برای ادامه حیات، رفتار ما با طبیعت و محیط زیست پیرامونمان چگونه است؟
آیا ما حرمت درخت و رود و دریا که نعمت ها و نشانه های الهی است، نگه میداریم؟
آیا به خود آموخته ایم که به خاک و درخت و پرنده سلام کنیم و فقط به فکر لذت بدون حفظ حقوقشان نباشیم و اصلا آیا رواست به موجوداتی که زندگی را برایمان شیرین می کنند، بی اعتنا باشیم؟

در این ایام که مردم کشورمان طبق سنت دیرینه خانواده های ایرانی به خانه تکانی مشغولند و با زدودن خاک و غبار از خانه و کاشانه خود به استقبال بهار می روند و یا در تعطیلات نوروزی به دامان طبیعت پناه می برند، خیلی باید حواسمان به حفظ و حراست از محیط زیست و طبیعت باشد و خدایی ناکرده برای تفریح و آرامش و یا رفع آلودگی از محیط زندگیمان، محیط زیست را آلوده و تخریب نکنیم.

در این روزهای خشکسالی و کم آبی، نباید آب این مایه حیات که همه سرسبزی و شادابی بهار با وجود بی مانندش گره خورده است را هدر دهیم. هریک از شهروندان باید در خانه تکانی های شب عید، مصرف بهینه و الگوی مصرف آب را مورد توجه قرار دهند، زیرا هرکدام از ما می توانیم به سهم خود با مصرف کمتر روزانه چند لیتر آب، آب شرب خود و فرزندانمان در سالهای آینده را تامین کنیم.

قطعا می توان راه و روش هایی را برای نظافت منزل بکار بگیریم که میزان آب کمتری مصرف شود، مثلا لازم نیست برای شستشوی حیاط از فشار شیر آب استفاده کنیم، می توان حیاط را نخست جارو کرده و سپس با آب، گرد و خاک آن را گرفت؛ می شود فرش را سالی یکبار به جای شستشو در خانه به قالیشویی ها بدهیم و برای شستشوی آشپزخانه و سرویس های بهداشتی از آب کمتری استفاده کنیم.

یکی دیگر از پرکاربردترین مواد در روزهای خانه تکانی، مواد شوینده، سفیدکننده و ضدعفونی کننده است که همه برای شستشو و نظافت وسایل به آنها نیاز دارند، اما این مواد با توجه به ترکیباتی که دارند، اگر در مصرف آنها ملاحظات خاصی انجام نشود به همان اندازه که به ظاهر می توانند پاکیزگی به ارمغان بیاورند، برای فرد و محیط زیست هم مضر و مخرب باشند.

 استفاده بی رویه از محصولات شوینده و پاک کننده، یکی از عوامل مهم خطرساز برای محیط زیست و به خصوص منابع آب در شهرهاست که به صورت مستقیم و غیرمستقیم سلامت افراد را در معرض خطر قرار می دهند.

یکی دیگر از عوامل آلاینده و مخرب محیط زیست که حقیقتا نفس گرم زمین را به شماره انداخته است، افزایش پسماندهای خانگی، صنعتی، کشاورزی و بیمارستانی است. متاسفانه در کشورمان و در روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات نوروز شاهد افزایش پسماندهای خانگی با تنوع گوناگون هستیم، در حالی که برخی کالاها که به عنوان نو کردن وسایل خانه دور ریخته می شوند، قابلیت بازگشت به چرخه مصرف را داشته و می توان آنها را به خوبی از مبداء تفکیک کنیم.

تفکیک از مبداء پسماندها مقوله بسیار مهم و حیاتی به ویژه در اقتصاد مقاومتی است که قطعا نیازمند برنامه ریزی جامع و گسترده، فرهنگسازی، مشارکت مردم و تامین زیرساخت های مدیریتی است که می تواند نقش بسزایی در استفاده مجدد و بازیافت زباله ها و نیز کاهش و ساماندهی پسماندها داشته باشد که کاهش مصرف منابع و حفظ و حراست از محیط زیست را به دنبال دارد.

از دیگر نکاتی که باید در خانه تکانی ها و در ایام نوروز و بازار گرم دید و بازدیدها به آن توجه و دقت نظر داشته و شادی این ایام را برای خود دوچندان کنیم، مصرف صحیح و بهینه انرژی و پیروی کردن از الگوهای صحیح مصرف آب، برق و گاز است که با هزینه های گزاف اقتصادی و زیست محیطی به دست می آید و در صورت رعایت نکردن هزینه های خانوار را به شدت افزایش می دهند.

در دید و بازدیدهای نوروزی، باید حواسمان به میزان استفاده از وسایل الکتریکی در آشپزخانه، باز و بسته کردن درب یخچال و فریزر، پر کردن فضای یخچال، استفاده کمتر از ماشین ظرفشویی و جاروبرقی، تعمیر و تعویض لامپ ها و استفاده از لامپ های کم مصرف و LED، استفاده حداقلی از لوسترها، مطابقت ظروف طبخ غذا با شعله اجاق گاز و تمیز کردن مداوم اجاق گاز باشد تا هرچه بیشتر قدر نعمت های الهی را بدانیم.

پیام نوروزی مهندس زنگنه
پیام نوروزی مهندس زنگنه

پیام نوروزی مهندس زنگنه خطاب به کارکنان صنعت نفت کشور:
توسعه صنعت نفت را یگانه سرمشق خود بدانید
وزیر نفت در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و حلول سال نو با صدور پیامی ضمن شادباش این ایام تصریح کرد:

ما توسعه صنعت نفت و به طریق اولی بهره برداری منطقی، کارآمد و ارزش آفرین از منابع ملی کشور را یگانه سرمشق خود دانسته و از هیچ کوششی در تحقق این هدف فروگذار نخواهیم کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه دائمی دانش آموزی «باکیمیا» متن کامل پیام نوروزی مهندس بیژن زنگنه خطاب به کارکنان صنعت نفت به این شرح است:

ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی

از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

همکاران عزیز

هم پیمانان خستگی ناپذیر

حلول سال نو، تولد بهار و فراشدن نوروز فرخنده دیرپا را که با میلاد پربرکت و خجسته یگانه بانوی دوعالم، اسوه پارسایی، حضرت فاطمه(س) و سالگرد تولد فرزند برومندش، معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، قرین شده است را به همه شما در خانواده بزرگ صنعت نفت تبریک و شادباش عرض می کنم.

بار دیگر سالی در آستانه پیوستن به تاریخ است و سالی تازه در راه حلول؛همچنان که پیداست، زمستان سرد نفس های آخر را می کشد و بهار، این جلوه گاه هنرمندی خالق بی همتای ما، خرامان از راه می رسد.

یاران گرانقدر

در واپسین روزهای سالی هستیم که به تعبیر مقام معظم رهبری، سال«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»نام نهاده شده بود، پس اکنون بی شک وقت آزمون است؛ آزمون هرکسی از خود، که در این سال چه کرده و تا چه میزان در راستای تحقق این شعار مملو از شعور، گام نهاده است؟

صنعت نفت کشور به طریق اولی، بیش از هر صنعت و سازمان و نهاد دیگری پشت میزهای این آزمون است.

سال ١٣٩۵ همچون سالهای پیشین در عمر دولت تدبیر و امید برای مجموعه بزرگ صنعت نفت،سالی پر مشغله بود که هر روزش به خلق ایده و عقیده ای تازه گذشت؛ ایده هایی نوگرایانه و عقیده هایی استوار بر عهد پیشرفت و سازندگی. وزارت نفت در سال چهارم دولت یازدهم به همت شما سربازان سنگر صنعت، تک تک روزها را در پی آرمانی دوان شد که در خرداد ٩٢ از سوی رییس جمهوری محترم، به مردمان پاک طینت این دیار وعده داده شده بود
و ناگفته پیداست که دولت تدبیر و امید از آن رو که مردم را ولی نعمت خود می دانست و می داند، تمام عزم خود را بر همین سبیل که گفته آمد، جزم کرد. ما توسعه صنعت نفت و به طریق اولی بهره برداری منطقی ،
کارآمد و ارزش آفرین از منابع ملی کشور را یگانه سرمشق خود دانستیم و از هیچ کوششی در تحقق این هدف فروگذار نکردیم؛ وضعیت کنونی صنعت نفت کشور و جایگاه امروزینی جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی انرژی در دوران پسابرجام، گواهی بر صحت این ادعاست.
صنعتگران نفت ایران پله پله سهم از دست رفته خود از بازار نفت جهان را که روزگاری به سبب تحریم های ظالمانه بر دوش ملت ایران بار شده بود، بازپس ستاندند و همزمان با آن در چارچوب مرزهای عزیز ایران اسلامی، گام های استواری در راستای توسعه صنعت نفت و همچنین گسترش اقدامات مسئولانه اجتماعی برداشتند.

شاید رساندن نعمت الهی گاز طبیعی به مرکز استان سیستان و بلوچستان در واپسین ماه سال ٩۵ تنها یک گام از عمل به مسئولیت اجتماعی و ملی ای بود که وزرات نفت دولت تدبیر و امید برداشت و برق شادمانی ای که در چشم های مردمان آن سامان به چشم دیدیم، بالاترین پاداشی بود که آنان می توانستند به شما صنعتگران عزیز عرضه دارند؛ چه چیز از عدالت اجتماعی، محرومیت زدایی و شادمانه دیدن مردمان ایران برای ما خوش تر بود و هست؟

در این جا بنا ندارم تا به بازگویی اقدامات ارزشمند پرشماری دست بزنم که تک تک شما سبب ساز و رقم زننده آنها بوده اید،چه آنکه شما بیش از هر کس از گام های درخشان خود آگاهید، اما از منظر اشارت همین بس که امروز و پس از سالهای سخت به تاریخ پیوسته، ایران عزیز ما، هم در عرصه بین المللی انرژی حرف های شنیدنی بسیاری برای گفتن دارد و هم در عرصه داخلی و این جز به همت والای شما همقطاران، میسر نبود.

ایران، امروز در توسعه و بهره برداری حداکثری از میادین مشترک نفت و گاز که به درستی حساسیت برانگیزترین بخش از منابع ملی نزد افکار عمومی به حساب می آید، کمتر از چند گام کوتاه دیگر در پیش دارد تا غرور و افتخار ملی ما بی هیچ خدشه ای بر سپهر منطقه ای و بین المللی برای همیشه بدرخشد و این یکسره نشان از همت شما تلاشگران صنعت نفت دارد.
همچنین نباید از نظر دور داشت که صنعت نفت کشور با توسعه و پیشرفت های چشمگیری روبرو بوده است که هر یک به تنهایی می توانند گره از هزار و یک مشکل اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و امنیتی ما باز کنند؛ پس اینها همه عیدانه ای است برای هر ایرانی و این افتخار کوچکی برای من و شما نیست. هر عمل شما را خدا می بیند و به اعمال نیک، برکت می دهد و البته که برکت خداوند بزرگ همیشگی است.

سخن از هر دری بسیار است اما مجال همچون همیشه،اندک

در پایان این مجال،٢٩ اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران را گرامی می دارم و یاد می کنم از تک تک کسانی که گامی هر چند کوچک در کوتاه شدن دست اجانب از منابع و ثروت های ملی ایرانیان برداشته اند.
همچنین در آستانه این نوروز باشکوه باستانی که از زیباترین سنن و آیین های فرهنگی بشری است، از خدای یکتا، خدایی که جز مهربانی و برکت و عشق از او نمی توان دید، برای فرد فرد عزیزانم در خانواده بزرگ نفت و خانواده های محترم آنان، آرامش، سربلندی، عزت، تندرستی، شادکامی و امنیت خاطر آرزو می کنم و امید آن دارم که ایران عزیز اسلامی هیچ گاه رنگ کم سعادتی و محنت را به خود نبیند.

بیژن زنگنه

نتایج مسابقه بزرگ”دابسمش با کیمیا”
نتایج مسابقه بزرگ”دابسمش با کیمیا”

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی با کیمیا، « مسابقه بزرگ دابسمش باکیمیا » با مشارکت فعالانه دانش آموزان عضو خانواده بزرگ طرح با کیمیا در کانال تلگرام با کیمیا برگزار شد.

در این مسابقه دانش آموزان می بایست از “اشعار و آهنگهای کیمیا” که در کانال موجود بود استفاده و دابسمش خود را طراحی و برای تلگرام با کیمیا ارسال می کردند.
آخرین مهلت ارسال  دابسمش جهت شرکت در مسابقه ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۵ مقرر گردیده بود که با توجه به استقبال دانش آموزان تا ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ تمدید گردید.

به ١٠ ویدئویی که بیشترین قلب? را از طرف اعضاء کانال کسب کرده باشد،
به ترتیب رتبه⬅️ “جوائزی متناسب با امتیازهای کسب شده”➡️ تقدیم خواهد شد.
اسامی برگزیدگان به شرح زیر است.

  • نتایج نهایی مسابقه دابسمش« باکیمیا»
    رتبه اول : نرگس معروفی _مدرسه هیربد _کلاس چهارم
    رتبه دوم :کیانا و دیانا خانبان _ مدرسه هیربد _ کلاس چهارم
    رتبه سوم:پرنیا و پارمیدا سلطانی _ مدرسه آزادی _ کلاس پنجم و دومبا کیمیا_دانش آموزان
۲۲ راهکار کاهش مصرف بنزین در خودروها
۲۲ راهکار کاهش مصرف بنزین در خودروها

۱- از تنظیم بودن موتور خودرو اطمینان حاصل کنید، خودروهایی که موتور آنها تنظیم است ۵ درصد کمتر از سایر اتومبیل ها سوخت مصرف می کنند (معادل نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر).

– استفاده از فیلترهوای استاندارد و تعویض به موقع آن ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد و تا ۵۰ درصد آلودگی هوا را کاهش می دهد.

۲- کمتر از کولر استفاده شود و یا سعی شود که از کولر در مسیرهای سربلایی و پرترافیک استفاده نشود، پیشنهاد می شود از کولر به صورت فاصله های زمانی کوتاه و چرخشی استفاده شود.

– در زمان هایی که هوای بیرون مناسب است از دریچه هوا یا پنجره جهت تهویه هوای خودرو استفاده کنید.

– استفاده از کولر در هنگام ترافیک یا توقف، باعث افزایش مصرف سوخت تا ۱۰ درصد می شود.

۳- باد لاستیک های خودرو را به طور منظم تنظیم کنید، تنظیم باد لاستیک تا سه درصد مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد.

۴- حتی المقدور وزن خودروی خود را با حذف تجهیزات جانبی غیر ضروری کاهش دهید.

۵- زمان تردد خود را مدیریت کنید: از انتخاب زمان های اوج ترافیک برای استفاده از خودرو اجتناب کنید.

۶- مسیرهایی که خودرو در زمان طی آن نیاز به توقف کمتری دارد (همچون بزرگراه ها و جاده های کمربندی) را انتخاب کنید.

۷- اصول رانندگی و سرعت مجاز را رعایت کنید.

۸- از کارکرد صحیح ترموستات مطمئن شوید زیرا خودرویی که ترموستات آن صحیح کار نمی کند ۲ درصد بیشتر از خودرویی که ترومستات آن درست کار می کند، سوخت مصرف می کند.

۹- از ترمزهای ناگهانی و از حرکت پرگاز در زمان شروع حرکت اجتناب کنید. خودرویی که به آهستگی شتاب می گیرد یا از شتاب خود می کاهد ۲۰ درصد کمتر از خودرویی که به سرعت شتاب خود را کاهش یا افزایش می دهد سوخت مصرف می کند.

۱۰- از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید: در بعضی از موارد بهینه عمل کردن در زمینه استفاده از یک وسیله، عدم استفاده از آن است. شاید بهتر باشد در ماقعی که می توان از وساط نقلیه عمومی استفاده کرد. از خودرو خود استفاده نکنیم یا مسیرهای پر ترافیک را با دوچرخه یا پیاده طی کنیم.

– میزان سوخت مصرفی به ازای هر کیلومتر در خودرو شخصی هشت برابر اتوبوس است.

۱۱- از سرعت مناسب استفاده کنید: در بیشتر خودروها بهترین سرعت اقتصادی به لحاظ مصرف سوخت ۸۵ تا ۹۰ کیلومتر است. در صورت رانندگی با سرعت بالا به عنوان مثال به جای ۱۱۰ کیلومتر در ساعت با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت برانید و به میزان ۲۵ درصد (معادل ۲/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.

۱۲- نقشه حرکت را به همراه داشته باشید.

– برای جلوگیری از اشتباه در تعیین مسیر، نقشه راه را همراه داشته باشید. بررسی ها نشان می دهد کاستن از میزان اشتباهات در تعیین مسیر ۵ تا ۱۰ درصد سوخت اضافی را به خودرو تحمیل می کند.

۱۳- ۱۲۰ ثانیه روشن ماندن خودرو بدون حرکت، سوخت بیشتری نسبت به خاموش و روشن کردن مجدد آن مصرف می کند.

۱۴- سرعت زیاد و ترمزهای پیاپی، مصرف سوخت را تا حداقل ملاحظه ای افزایش می دهد.

۱۵- با پرهیز از حرکت شتابان، به طور یکنواخت در بین خطوط رانندگی کنید.

۱۶- اگر به نرمی و همراه با جریان عمومی ترافیک برانید به میزان ۱۵ – ۱۰/۶ درصد) (معادل ۱/۷ – ۱/۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) در مصرف سوخت صرفه جویی می کنید.

۱۷- مصرف سوخت خودروهای دیزل سبک ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از خودروهای بنزین سوز است.

۱۸- خودروی مناسب با مصرف سوخت کمتر انتخاب کنید

۱۹- برای جلوگیری از سفرهای غیر ضروری خودروها تا حد امکان کارهای خود را از طریق پست، تلفن، دورنگار و سایر وسایل ارتباطی انجام دهید.

۲۰- در سفرها از حمل بار اضافی خودداری کنید. حمل بار اضافی سبب استهلاک خودرو و افزایش مصرف سوخت می شود.

۲۱- استفاده از باربند استاندارد در مقایسه با باربند غیر استاندار موجب ۶ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

– باربند وسیله ای است که برای حمل بار بر روی سقف اتومبیل های مختلف طراحی می شود، باربند چنانچه استاندارد باشد علاوه بر آسایش سرنشینان خودرو باعث ایمنی بار در برابر سقوط، سرقت و خیس شدن می شود و به دلیل طراحی آیرودینامیک، در هنگام حرکت همچون یک بادشکن عمل کرده و مانع از کاهش سرعت یا افزایش مصرف سوخت خودرو می شود.

۲۲- استفاده از سیستم ردیابی در خودروها

مجهز کردن خودروها به سیستم GPS موجب می شود که با تعیین موقعیت بر روی صفحه نمایش و تبادل اطلاعات با مرکز مدیریت ترافیک، مسیر بهینه به رانندگی معرفی شود.اطلاع رسانی مناسب به راننده در جهت تعیین مسیر مناسب، موجب کاهش زمان سفر و کاهش مصرف سوخت و آلودگی می شود.

غروب سوخت های فسیلی
غروب سوخت های فسیلی

در چند سال گذشته تهدیدات بی شماری جامعه بشری را تهدید کرده اند؛ تهدیداتی با عوامل انسانی و غیرانسانی که هرکدام می تواند روزی نسل بشر را نابود کند. در این میان، برخی از این تهدیدات ناشی از رفتار نابخردانه بشر با کره زمین است. یکی از این تهدیدات،
آلودگی بیش از حد کره زمین است که هر روز خبرهای بدی از عواقب ناشی از آن به گوش می رسد.

این آلودگی علاوه بر تاثیرات منفی که بر سلامت انسان و دیگر موجودات زنده کره زمین می گذارد،بتدریج باعث گرم تر شدن کره زمین می شود که این مسئله در طولانی مدت باعث نابودی زمین می شود. دلیل اصلی این آلودگی بیش از حد، استفاده بسیار زیاد بشر از سوخت های فسیلی ست که البته نمی توان او را به خاطر چنین عملی سرزنش کرد،
چون شیوه زندگی بشر در طول قرن ها به گونه ای شکل یافته که بدون وجود انرژی نمی تواند به فعالیت هایش ادامه دهد و در حال حاضر بهترین و کم هزینه ترین منبع برای تولید انرژی، سوخت فسیلی ست.

اما در آینده ای نزدیک عواقب منفی ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی به جایی خواهد رسید که دیگر استفاده از این منبع انرژی حتی اگر هیچ هزینه ای در پی نداشته باشد در حکم شلیک تیر خلاص به کالبد جامعه انسانی خواهد بود. محققان از چند دهه پیش، این مسئله را به وضوح می دیدند و به همین خاطر راهکارهای متعددی برای نجات زمین ارائه داده اند که عملی ترین آنها، استفاده از منابع جدید انرژی یا به تعبیری انرژی های نو است.

مسئله مهمی که در اینجا باید بدان اشاره شود، این است که منظور از جدیدبودن انرژی، به نوعی جدیدبودن نحوه استفاده از آنهاست، چون منابعی مانند خورشید، باد و… از آغاز پیدایش انسان با او بوده اند، منتها در تمام نسل های انسانی، این انسان قرن بیستم بود که متوجه شد می تواند از آنها در سطح وسیعی برای تولید انرژی استفاده کند.در بررسی این منابع جدید می توان براحتی دریافت که در میان تمام این منابع، فقط چند منبع محدود هستند که با توجه به اقتصادی بودنشان می توانند جایگزین سوخت های فسیلی شوند.به همین خاطر دولت های بسیار زیادی در سراسر دنیا با حمایت از طرح های تحقیقاتی که به مسئله انرژی های نو می پردازند، درصدد دستیابی به منبع مطمئنی از انرژی هستند.

در این بین، کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و وجود منابع سرشار نفت و گاز که روزی مسلما به پایان خواهند رسید، نمی تواند آینده انرژی ایران را تامین کند.امروزه در جهان از چند منبع جدید سوخت برای تولید انرژی استفاده می شود که اقتصادی بودن و به صرفه بودن آنها، بارزترین ویژگی آنها به شمار می رود. هرچند استفاده از این منابع انرژی آنچنان که انتظار می رود گسترش نیافته است، اما این منابع بالاخره روزی جایگزین نفت خواهند شد. در اینجا با برخی از این منابع و نحوه استفاده از آنها در ایران آشنا می شویم:

۱- انرژی خورشیدی:

خورشید از دیرباز در میان جوامع بشری از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار بوده است، به گونه ای که حتی برخی از جوامع آن را مقدس دانسته و پیدایش و ادامه حیات را از او می دانستند.

هرچند نمی توان به صراحت در این مورد اظهارنظر کرد، اما می توان با اطمینان گفت که ادامه حیات در زمین و اگر وجود داشته باشد در کرات دیگر، بستگی به تابش مداوم خورشید دارد. با این حال از خورشید هم می توان برای تولید انرژی استفاده کرد. اولین استفاده های مدرن از انرژی خورشیدی در دنیا به دهه ۱۸۹۰ میلادی در آمریکا بازمی گردد.

در این سالها مردم آبگرمکن هایی را روی سقف خانه نصب می کردند که در طول روز با تابش نور آفتاب بر آن، گرم می شد. با این کار مردم در مصرف ذغال و گاز طبیعی صرفه جویی می کردند. استفاده از این آبگرمکن ها در حال حاضر هم طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر دنیا دارد، اما عمده ترین استفاده از انرژی خورشید، تولید برق از آن است.
برای این کار چند روش وجود دارد؛ یکی از آنها نیروگاه حرارت خورشیدی ست. اساس کار این نیروگاه بر آینه های بسیار خمیده ای که به نام طشتک سهمی شکل معروف هستند، قرار دارد. این آینه ها نور خورشید را روی لوله ای که به طرف نقطه مرکزی در بالای خمیدگی آینه ادامه می یابد، متمرکز می کنند. آینه، نور خورشید را روی لوله متمرکز کرده و آن را آنقدر گرم می کند که می تواند باعث جوشش آب به صورت بخار شود.

این بخار می تواند توربین ها را به حرکت درآورده و باعث تولید برق شود. بزرگترین مشکل و ایراد وارده بر این نیروگاه ها این است که آنها فقط در روزهای آفتابی می توانند فعالیت کنند
و در شب ها و روزهای ابری عملا کارایی ندارند. نوع دیگری از نیروگاه های خورشیدی برای تولید برق، نیروگاه برج مرکزی ست. روش کار این نوع نیروگاه ها اینگونه است که روی نوک برج آنها تعداد بسیار زیادی آینه تعبیه می شود. این آینه ها متحرک بوده و در تمام روز در جهت تابش نور خورشید تغییر وضعیت می دهند تا نور خورشید مستقیما بر سطح آنها بتابد.

تابش خورشید بر این آینه ها باعث گرم شدن ماده سیالی که در مرکز آینه قرار دارد می شود که این ماده سیال می تواند باعث جوشش آب و گردش توربین و تولید برق شود. اما جدیدترین و پیشرفته ترین روش تولید برق از انرژی خورشید، استفاده از سلول های خورشیدی ست. این سلول ها را همچنین سلول های فتوولتائیک هم می گویند.

در این سلول ها به روش های شیمیایی خاصی نور خورشید به برق تبدیل می شود. از این انرژی می توان استفاده های فراوانی برد، اما یکی از عملی ترین آنها، استفاده از صفحات خورشیدی (سلول های فتوولتائیک) در فضاپیماهاست. در ایران هم تحقیقاتی در مورد استفاده از انرژی خورشیدی انجام گرفته است.

طرح نیروگاه خورشیدی ۲۵۰ کیلوواتی شیراز که از نوع نیروگاه های حرارتی ست، از اولین طرح های مربوط در این زمینه به شمار می رود. این نیروگاه، ۲۵۰ کیلووات ظرفیت تولید دارد و ساخت آن از سال ۱۳۷۴ توسط دانشگاه شیراز شروع شد. استفاده از سلول های فتوولتائیک هم در چند سال گذشته در ایران در دستور کار قرار گرفته است. در همین زمینه در سال ۱۳۸۱ طرحی با عنوان نصب پایه های خورشیدی در ادارات برق منطقه ای استان ها آغاز شد که تابه حال این طرح در اداره برق زنجان، توزیع زنجان، اداره برق قزوین و همچنین اداره برق آذربایجان به مرحله اجرا درآمده است.

۲- انرژی باد:

انرژی باد هم همانند خورشید از آغاز تاریخ، همراه بشر بوده است. البته باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که باد هم همانند تمام موجودات و پدیده های کره زمین، هستی خود را از خورشید دارد. در مورد باد باید گفت که تابش خورشید باعث گرم تر شدن هوای بالای مناطق خشکی زمین می شود. این منطقه هوای گرم جای خود را به هوایی که روی مناطق دریایی قرار دارد، می دهد و این چرخه متناوب باعث ایجاد باد می شود.

بدون شک یکی از اولین استفاده های بشر از انرژی باد، اختراع بادبان کشتی ها بوده است. پس از آن، با مطالعه تاریخ مشاهده می کنیم که انسان از باد در آسیاب های بادی برای آسیاب کردن بذرهای خود استفاده کرد. در سال ۱۹۲۰ با استفاده از آسیاب های کوچک برای تولید برق روستاهای کوچک، اولین گام برای تولید برق به وسیله باد برداشته شد.

امروزه مزارع بادی بسیار پیشرفته ای در سراسر جهان وجود دارند که مقادیر بسیار زیادی الکتریسیته تولید می کنند. شیوه کار آنها به زبان ساده اینگونه است:
باد باعث چرخش پره ها می شود. این حرکت پره ها محور یا میله اصلی را می چرخاند و این محور هم یک مولد برق را می چرخاند و بدین ترتیب الکتریسیته تولید می شود.

نکاتی که باعث بیشتر بنزین زدن می شود
نکاتی که باعث بیشتر بنزین زدن می شود
  • راه حل های برای بنزین زدن صحیح

 صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین ترین حدّ قرار دارد بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد.
هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ تر و متراکم تر است. وقتی هوا گرم می شود، بنزین منبسط می گردد. بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد.
در صنعت نفت، گرانش معیّن و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می کند.

هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می کند. امّا جایگاه های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ هایشان نیستند.

وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید می بینید دارای سه درجه است:
کُند، متوسط و تند.
در حالت کُند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می شود به حدّاقلّ می رسانید. همه ی شیلنگ ها دارای محلّ بازگشت بخار هستند.
اگر سریع بنزین بزنید، مایع دیگری که وارد مخزن بنزین شما شده بخار می شود. این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می شود به طوری که وقتی شما بنزین می زنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می دهد بنزین نزده اید.

یکی از مهم ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید.
دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می کند. بنزین به مراتب سریع تر از آنچه که تصوّر می کنید تبخیر می‌شود.
مخازن ذخیره ی بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و جوّ عمل می کند تا تبخیر را به حدّاقل برساند. برخلاف جایگاه های بنزین، اینجا که من کار می کنم، هر تانکری که ما بارگیری می کنیم دارای دستگاه جبران حرارت است تا هر گالن عملاً به میزان یک گالن باشد.

نکته دیگری که باید یادآوری کنم این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن موقع بنزین نزنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته نشین می شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.

ایران امسال به باشگاه صادرکنندگان پایدار فرآورده‎های نفتی پیوست
ایران امسال به باشگاه صادرکنندگان پایدار فرآورده‎های نفتی پیوست

ایران در ١٠ ماه نخست امسال به طور میانگین روزانه ۴۵٠ هزار بشکه فرآورده نفتی صادر کرد؛ درحالی که در سال ٩٢ وارد کننده فرآورده‎های نفتی بود.

 عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پنل نفتی کنفرانس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اقتصاد مقاومتی گفت: صادرات فرآورده‎های نفتی در سه ماه تابستان امسال روزانه ۶٠٠ هزار بشکه بوده است و قرار است سال آینده صادرات فرآورده به ٨٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

وی امضای تفاهم‎نامه‎ها و توافق‎ها با شرکت‎های بین المللی برای اجرای پروژه‎های پالایشی، صادرات انواع فرآورده های نفتی، تامین کاتالیست و تسهیل گشایش نقل و انتقال پول برای تامین مالی و افتتاح پروژه‎ها را از اصلی ترین دستاوردهای برجام عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این‎که طبق قانون باید میزان مازوت تولید پالایشگاه‎ها به کمتر از ١٠ درصد برسد افزود: در این زمینه نیازمند ١۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم که سه میلیارد دلار آن در قالب توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان انجام شده است.

کاظمی تاکید کرد: باید برای اطلاع رسانی شفاف و مطلع کردن مردم از دستاوردهای دولت تلاش کرد.

وی مشکلاتی مانند نقل و انتقال پول و کالا و خرید کالا به چند برابر قیمت اصلی را از موارد گریبان گیر این شرکت در دوران تحریم عنوان کرد و افزود: برخی می‎گویند مدیران دولتی چه می‎کنند، درحالی که جابجایی پول در دوران تحریم ریسک که نه در حد قمار بود.

وی با اشاره به پیشرفت کارها در پسابرجام، ادامه داد: امروز با توسعه صادرات فرآورده های نفتی جلوگیری از خام فروشی نیز به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته معاون وزیر نفت، با برنامه های اصلاحی در پالایشگاه‎ها استانداردهای ما به استانداردهای جدید دنیا نزدیک شده است.

کاظمی با اشاره به این‎که امروز به واسطه توسعه گازرسانی در کشور و توزیع بنزین یورو ۴ در کلانشهرها، آلودگی هوا تا حدود زیادی کنترل شده است، افزود: اگر این اقدام‎ها انجام نمی شد، مردم مجبور بودند در تونلی از دود نفس بکشند.

وی در این حال بر ضرورت توسعه سامانه حمل و نقل ریلی به منظور کاهش بیشتر آلاینده‎ها در کشور تاکید کرد.